top of page
  • תמונת הסופר/תדרור מדליון

וורדפרס או וויקס? מה עדיף ולמה?

עודכן: 15 בינו׳ 2022



הקדמה

החלטת לבנות אתר? מצוין! כמו כל יזם, עצמאי או בעל עסק, אתה מוצף באוקיינוס של אפשרויות, היכן לבנות את האתר? על איזו מערכת לבסס את האתר? איפה לארח אותו? מי יבנה לי האתר? וכמה זה עולה?

המון התלבטויות וקושיות שעולות בתהליך הזה, ולכן אתה צריך אנשי מקצוע שישקפו לך את הנתונים ואת כל האפשרויות. אין חברה או אדם הנטול אינטרסים ולכן צריך לקרוא בצורה אובייקטיבית ככל שניתן, להתייעץ עם מספר ספקים ורק אז להגיע למסקנה הנכונה. במאמר הזה ננסה לשפוך קצת אור על ההתלבטות הגדולה מכולן - וורדפרס או וויקס? ההתלבטות אשר רבות נכתב עליה בגוגל. ובזה יעסוק המאמר שלנו.

ההתלבטות נובעת בעיקר ממיתוסים רבים שמסתובבים ברשת סביב וויקס (או ליתר דיוק, העבר הפחות מרשים של וויקס כאשר השתמשה עוד בטכנולוגיית פלאש עבור האתרים שלה). בהמשך המאמר גם ניגע במיתוסים הללו, נפרק אותם ונבין מדוע היום רובם לא רלוונטיים בשום צורה. כמו כן, נלמד לאילו אתרים מערכת וויקס היא תשתית אידיאלית ולאילו פחות, ונבין איך אפשר לקדם אתרי וויקס בגוגל בצורה מדהימה שלא מביישת אף אתר וורדפרס.


אז לפני הכל... על מה אנחנו בונים בסוכנות שלנו?

בגרביטי אנחנו בונים כמעט את כל האתרים שלנו על גבי מערכת WIX, אנחנו עושים זאת משלל סיבות שאת רובן תוכלו לקרוא בהמשך המאמר. אבל הסיבה העיקרית ביותר היא קלות התפעול של ממשק הניהול לאחר עליה לאויר עבור הלקוח. זה מאפשר לנו להפוך את הלקוחות שלנו לעצמאים בשטח, כך שלא יצטרכו לשלם ריטיינרים חודשיים לאף חברת שיווק שתתחזק להם את האתר (כן, גם לא לנו). כל לקוחותינו עצמאים בתפעול האתר שלהם לאחר שהם עוברים הדרכה מקיפה כאשר האתר שלהם עולה לאוויר. זה מאפשר להם להפוך את האתר שלהם לנכס דיגיטלי אמיתי, עולם תוכן דינאמי, חי ובועט שמעודכן ברמה יומית, לא עוד אתר סטטי שמשמש כתעודת זהות. ממשק הניהול של וויקס מאפשר לכל אדם, בכל גיל לעדכן את התכנים שלו בעצמו. גם ללא ידע טכנולוגי מקדים.

עשרות מלקוחותינו הגיעו אלינו אחרי שנים של עבודה על מערכת וורדפרס, ונדהמו לגלות כמה החיים שלהם השתנו ברגע שהם עברו לוויקס.


האמת במספרים - קצת נתונים על וורדפרס וחברת וויקס

וויקס היא חברה ישראלית שנוסדה בשנת 2006, שוכנת בנמל ת"א. היא כרגע נסחרת בנסד"ק בשווי שוק של 14.7 מיליארד דולר (נכון ליולי 2020). לוויקס המצליחה יש כיום מעל 150 מיליון אתרים שמשרתים לקוחות מכל רחבי העולם.


וויקס הגו את הרעיון ליצור פלטפורמה לבניית אתרים ללא צורך בידע קודם בקידוד או בעיצוב אתרים וללא צורך בתשלום לספקים חיצוניים, הפלטפורמה זמינה לכולם ומספקת מענה כולל לבניית אתר אינטרנט (עיצוב, אירוח, דומיין ותחזוקה).


וורדפרס יצאה לאור לראשונה במאי 2003, היא מערכת ניהול התוכן הגדולה בעולם ולמעשה שליש מכל האתרים על גבי רשת האינטרנט פועלים על גבי וורדפרס. הנתונים העדכניים מראים שיש כ- 500,000,000 אתרי WORDPRESS בעולם.

השימוש במערכת וורדפרס מורכב הרבה יותר מהשימוש במערכת וויקס, על זה נרחיב בהמשך המאמר. וורדפרס אכן נפוצה מאוד בקרב חנויות e-commerce ומסחר, בלוגים ואתרים מורכבים אחרים. אך אין זה אומר שהיא עדיפה לשימוש.


ממשק ה- Editor של וויקס מול תוסף ה- Elementor של וורדפרס

כיום, קל הרבה יותר לבנות אתר על גבי מערכת וורדפרס וזה תודות לתוסף (גם הוא פיתוח ישראלי) הקרוי elementor.

יוצרי אלמנטור בעצם שמו לעצמם כמטרה לבנות תוסף שיהפוך את קלות השימוש בוורדפרס לפשוט וידידותי ללא צורך בקידוד ואף לא בקטע קוד פשוט אחד של html או css . מה שהיה כמעט בלתי אפשרי להמנע ממנו באתר וורדפרס עד לפני שנתיים או שלוש.

מנגד, ממשק ה Editor הותיק של וויקס (אשר כיום כבר קם לו "מתחרה" מבית וויקס, הקרוי Editor X עליו נדבר במאמר אחר) הוא ממשק עוצמתי וקל לתפעול אשר מאפשר כמעט לכל אדם לבנות אתר בקלות ובפשטות במערכת שכולה מבוססת Drag & Drop, עם נוחות שימוש של פאוור פוינט.


אבטחה לאתר ולמידע

לטעמנו זו נקודת החולשה הגדולה ביותר של מערכת וורדפרס, בוני אתרי וורדפרס רבים יעידו שאם יש מקום לשיפור - זה בסעיף הזה. ולו רק בגלל שכל האחריות לנושא הזה היא אך ורק על מי שבנה את האתר, שלא כמו במערכת וויקס (הסגורה) בה האחריות לנושא האבטחה מונחת על כתפיהם של מנהלי וויקס ושרתי החברה בה מאוחסנים האתרים.


האקרים רבים מנצלים חולשות במערכות וורדפרס שלא הוגדרו כראוי, כדי להפיל את האתר, להסב לו נזק, לגנוב מידע או לשתול בו רוגלות. במערכות וויקס ב-15 שנות הפעילות שלה - עוד לא נרשמה פריצה אחת, לאף אתר.

זה הישג מרשים שיש לציין אותו ואינו מובן מאליו בכלל ברשת האינטרנט הפגיעה.


כדי להקים מערך אבטחה ראוי לאתר וורדפרס, נדרש ידע מתאים, המשימה איננה פשוטה ולבטח איננה מתאימה לכל חובבן שבונה אתר. במערכת וורדפרס יש צורך להטמיע ולהתקין פלאגינים שונים (תוספים לאבטחת מידע) ולבטח במקרה שמדובר באתר המאחסן פרטים רגישים של לקוחת, כמו פרטים אישיים ומידע פיננסי שם האחריות היא לא רק דבר טכני, אלא ממש עניין משפטי. אסור להקל ראש בנושא זה ובמידה ואין מספיק ידע בתחום, ניתן ברוב המקרים להעזר בחברת האחסון בעניין זה כדי לבצע את הפעולות הנדרשות.


במערכת וויקס, אבטחת המידע מבוצעת בצורה אוטומטית לחלוטין, לכל אתר. ללא כל צורך בהתקנה או תוספים שונים. מי שבונה את האתר (חובבן או חברה מקצועית) אינו צריך כלל לעסוק בנושא האבטחה. זה רק עוד אחד מהיתרונות הרבים שיש לחברת וויקס על פני מערכת וורדפרס. וויקס מאחסנת אתרים סופר רגישים בשלל תחומים וקטגוריות, החל מבנקאות, פיננסים, ביטוחים, הכרויות, דייטינג ועוד. שרתי החברה יושבים באמאזון (ופיזית מפוזרים ברחבי העולם, ובעיקר בארה"ב, הודו וסין) ועל כן יש להסיר כל חשש בנושא הזה. כמובן שכל אתר בעולם ניתן לפריצה, גם הפנטגון. אך לפחות כל לקוח יכול להיות סבור ובטוח שאת המקסימום הניתן לבצע - וויקס כבר עשו עבורנו מבחינת אבטחת מידע.


קלות שימוש בממשק הניהול

בוורדפרס - המערכת כברירת מחדל איננה מגיעה עם סביבת עבודה של Drag & Drop כשם שהיא מגיעה במערכת וויקס. לערכות נושא רבות אכן יש אפשרויות כאלו, אך זה לא מגיע בצורה טבעית ולרוב נדרש להתקין פלאגינים או תוספים שונים כדי לאפשר את זה. (כפי שתוסף אלמנטור מאפשר את זה).

משתמשים מתחילים או חובבנים יתקשו מאוד לעבוד בסביבת וורדפרס, עד כדי תחושת ייאוש או מיצוי שתיגמר לרוב באתר לא מקצועי או לא מעוצב ברמה שהם ציפו לה. עקומת הלמידה למשתמש חדש היא גדולה וארוכה, וכוללת בתוכה למידה של הזזת ובניית תפריטים, התאמות אישיות, עריכה ויזולאית, עריכה גרפית, שימוש ב html ו css והגדרות מורכבות נוספות.


בוויקס - מערכת וויקס מגיעה עם עורך מדהים וקל להפליא למתחילים, משתמשים חדשים ירגישו כמעט בבית ולרוב ישוו את ממשק הניהול לסוג של "פאוור פוינט" מבחינת נוחות הכתיבה, הזזת האלמנטים והוספת התמונות או הוידאו. מעבר לתבניות הרבות שניתן לעשות בהן שימוש, וויקס מאפשרת גם להתקין תוספים מחנות התוספים שלה - אך דבר זה כמעט ואיננו נדרש ברוב המקרים לאתר מתחיל, שלא כמו בוורדפרס שתוספים הינם חלק הכרחי, התחלתי וקריטי באתר, בוויקס 95% מכלל האלמנטים הנדרשים לבניית האתר כבר נמצאים בתוך המערכת וכל מה שנותר למשתמש הוא למשוך אותם לתוך הקנבס ולעצב אותם כרצונו.

כל אלו ועוד הופכים את מערכת וויקס לעדיפה בהרבה לשימוש מתחיל וגם לשימוש מקצועני, החיסכון בזמן הבנייה והעיצוב מאפשר גם לבוני אתרים מקצועיים להוזיל עלויות בצורה משמעותית - מה שמשליך כמובן על הלקוח בצורה חיובית וחוסך לו כסף רב על שעות עיצוב ופיתוח לאתרי וורדפרס.


עיצוב האתר ושימוש בתבניות

בוורדפרס - ניתן לבסס את האתר על תבנית, ערכת נושא או טמפלייט מוכן מראש, אין ספק שמדובר בבנק התבניות הגדול בעולם המכיל אלפי (אם לא עשרות אלפי) תבניות וערכות נושא שונות על בסיסן ניתן לבנות האתר בקלות יחסית מבלי לעצב מאפס שום אלמנט. חלק מהתבניות הן חינמיות וחלקן בתשלום וכוללות תכונות מורחבות ואף תמיכה ממפתחי התבנית. לעיתים אף ניתן לעצב בהתאמה אישית את התבנית, אך לעיתים כאשר רוכשים תבנית מוכנה וסגורה היא איננה ניתנת לעיצוב פרטני או להוספת קידוד חיצוני. הבעיה הכי גדולה במערכת וורדפרס היא שחלק מהתבניות יגיעו עם "מיני-ממשק" משלהן, מה שמקשה עוד יותר על עקומת הלמידה. תפריטים שונים ומשונים אשר משתנים מתבנית לתבנית, במערכת וורדפרס אין ממשק אחיד לכל התבניות ואין תפריטים זהים. ניתן לרכוש ולהוריד תבניות לוורדפרס מאתר התבניות הגדול בעולם: themeforest.


בוויקס - ניתן לעצב אתר בצורה מרהיבה על בסיס כל אחת מ 450 התבניות שמציעה החברה בבנק התבניות שלה. כל העיצובים של וויקס מגיעים עם תמיכה מלאה לכל הרזולוציות השונות וריספונסיביים לשימוש במחשב, בטלפון או בטאבלט. התבניות מאפשר למשתמש לערוך אותן, להתאים אותן לצרכיו ואף לשנות תמונות, צבעי נושא, ומיקומים של אלמנטים. כל האתרים במערכת וויקס נבנים בצורה מלאה על - html5.

בוויקס נושא התמחור - עליו נרחיב בהמשך, עובד קצת אחרת, ואין זה משנה איזו תבנית תבחרו, כל התבניות בוויקס חופשיות לשימוש ובכולן ניתן לבצע שינויים. התמחור איננו עבור התבנית, אלא עבור רכישת חבילת הפרימיום (או האירוח) כאשר נרצה לעלות את האתר לאוויר בכתובת משלנו וללא הפרסומת של וויקס.

גם בנושא הזה ניתן לראות כי למרות הכמות הקטנה יחסית של תבניות וויקס למול תבניות וורדפרס - העדיפות לשימוש במערכת וויקס היא בעיקר בגלל שכל התבניות מגיעות מוכנות לשימוש ואף לעליה לאוויר כמעט באותו רגע. כמות השינויים שנותרת לביצוע היא קטנה עד אפסית, והמערכת אף מאפשרת להשתמש בתמונות, בטקסטים ובצבעים שמגיעים עם התבנית. ההתאמה האישית של התבנית לצרכי הלקוח היא פשוטה יותר ומהירה יותר מהתאמה של תבנית וורדפרס, יקרה ככל שתהיה.


בניית חנות, ניהול מלאי וקבלת תשלומים

תחום ה e-commerce ומסחר האונליין הצומח מביא איתו צורך ממשי להרבה מאוד עסקים קטנים ובינוניים למכור מוצרים באתר שלהם. מוצרים אלו יכולים להיות פיזיים (כמו אופנה, תכשיטים, ספרים או פרחים) אך יכולים להיות גם דיגיטליים (כמו קורסים, סדנאות, הרצאות ומוצרי מידע אחרים).

מערכת וורדפרס היא מערכת ותיקה מאוד ומוכחת כמקצועית מאוד בכל הקשור לבניית חנויות אונליין, על זה אין עוררין. יש ברחבי האינטרנט חנויות מדהימות שנבנו על וורדפרס, וככאלו הן גם מצליחות למשוך אליהן טראפיק גדול של לקוחות ומכירות. ישנן גם חברות דיגיטל רבות שמתמחות בבניית חנויות אונליין מבוססות וורדפרס.


מערכת וויקס מאפשרת לבנות חנויות בצורה פשוטה ומהירה, ואף מסייעת לנו להתחבר לסולקים מובחרים (כמו ישראכרט ו MAX). המערכת מספקת פלטפורמה לניהול המלאי, ניהול מק"טים, קולקציות ודוחות מכירות ורכישות.

למעשה - כל הפונקציונאליות שיש למערכות וורדפרס ניתנות לביצוע גם בפלטפורמת וויקס כאשר מדובר בחנויות לעסקים קטנים ועצמאים.


אם כך, אז מה עדיף?

לדעתנו, חד משמעית חנויות וויקס. והסיבה לכך? היא בעיקר כפי שציינו גם בסעיפים קודמים - נוחות התפעול של החנות. הרי בניגוד לאתר תדמיתי שלרוב יכול להפוך לאתר סטטי ללא שינויים תדירים, אתרי חנויות מוכרחים להיות מעודכנים באופן שוטף, עם מלאי שמתחדש, שינויי מוצרים, מבצעים, קופונים ועוד'.

לכן, דווקא פה, כאשר נבנה חנות ללקוח יהיה חשוב לנו אף יותר להפוך אותו לעצמאי בשטח, להדריך אותו על ממשק הניהול של החנות כדי שיוכל להיות בלתי תלוי באף גורם חיצוני להרצת העסק שלו.


קידום האתר ו SEO - איפה עדיף?

במשך שנים הופצו מיתוסים רבים על מערכת וויקס בנושא ה SEO ואף ניתן למצוא תיעוד רב לזה ברחבי האינטרנט. האמת היא שוויקס בתחילת דרכם אכן עשו לא מעט שגיאות ובעיות בנוגע לקידום אורגני, אחת הסיבות העיקריות היא שהמערכת שלהם התבססה על פלאש, מה שהקשה מאוד על גוגל לסרוק, לנטר ולדרג את האתרים שלה.


כיום המצב שונה לחלוטין ומזה שנים, וויקס מוציאה מיליוני דולרים על הממשק למול גוגל, ועל הפשטות בה היא מאפשרת למשתמשים לבצע את כל פעולות ה SEO הנדרשות. עשרות לקוחותינו מקודמים בגוגל בצורה אורגנית על מאות ביטויים ומילות מפתח, ואת רוב העבודה לכך הם ביצעו בעצמם לאחר הדרכה מקיפה שלנו בנושא.

אנחנו גם מספקים שירותי קידום מקצועיים לאתרי וויקס, כפי שניתן לראות בדף הפנימי באתר שלנו העוסק בשירות זה.

קידום אורגני לאתרי וויקס זה דבר שעובד ועובד מצוין, ובמקרים רבים לקוחות שומעים דברים הפוכים מחברות שמתמחות בוורדפרס ולו רק בגלל האינטרס הכלכלי שיש לאותן חברות להמשיך ולייצר לעצמן רווחים ותזרימים שיגזלו מהלקוח הוצאות קבועות ועלויות חודשיות שאינן נדרשות במקרה בו האתר נבנה על מערכת וויקס.

אם תרצו לקרוא עוד על נושא הקידום האורגני וה SEO לאתרי וויקס, ניתן גם לעיין במאמר שכתבנו בנושא הזה פה.


בממשק של וויקס ניתן בקלות לעדכן כותרות, תיאורי עמודים, מטא תגיות, אלט-טקסט לתמונות, מפות אתר, ביצוע הפניות 301, הגדרת כתובות קנוניקל וחיבור לגוגל אנליטיקס, קונסולת החיפוש של גוגל ועוד אלמנטים רבים הכרחיים לקידום אורגני תקין.


בעבר - עד לפני מספר שנים, נושא האופטימזציה וה- SEO היה לחלוטין עדיף לביצוע על מערכות וורדפרס, וזה בעיקר בגלל העדכונים הרוחביים לכל דפי האתר שהיה ניתן לבצע בקליק או בדפדפן החי. דברים מהסוג הזה לא היו ניתנים לביצוע בפשטות כזאת על גבי מערכת וויקס.

אך כיום - וויקס גם את זה מאפשרים וניתן לקבוע תבניות של כותרות עמודים, תיאורים ותגיות אחרות לכלל דפי האתר, מה שמאפשר עדכונים ואופטימזציה קלה ומהירה.

בנוסף, מערכת וויקס מתריעה למשתמש ואף מכריחה אותו לבצע שינויים הכרחים באתר בכל הקשור ל SEO כתנאי לחיבור האתר לגוגל. מה שהופך את הפעולה לכמעט אוטומטית ואינטואיטיבית.


עלויות אחסון, תחזוקה ודומיין

עלויות הבניה ועיצוב - העלויות בשתי המערכות יהיו שונות בצורה מהותית, בניית אתר תדמית מבוסס וויקס תעלה אצלנו בסוכנות כ-4,200 ש"ח (מחיר התחלתי) בעוד שבניית אתר וורדפרס, תעלה אף כפול ולעיתים גם פי 3. השוני העיקרי ברמות התמחור הוא בגלל זמן העבודה הנדרש על כל אתר. בעוד שבמערכת וויקס, רוב ההגדרות מבוצעות בצורה אוטומטית, נוחה ומהירה, במערכות וורדפרס, נדרשות הכנות רבות, הקמת תשתית, שרת, אירוח, התקנות תוספים, הגדרות אבטחה ו SEO ועוד. ובפשטות - זמן עבודה = עלויות גדולות יותר ללקוח.


הוצאות קבועות ואירוח בוויקס - במערכת וויקס לא חייבים לשלם שקל אחד כדי להקים אתר, וזה בזכות התכנית החינמית שלהם, שמאפשרת בנייה ועיצוב מלא של כלל הפונקציות (אך ללא אפשרות להתקין תוספים מהחנות), מלבד הסרת הפרסומת של וויקס וקישור האתר לדומיין עצמאי. במקרים רבים אתר חובבני יוכל לעשות שימוש במסלול החינמי, אך כמובן שכל אתר שאנחנו בונים עבור הלקוחות שלנו ייבנה במסלול הפרימיום כדי לאפשר ללקוח לקבל דומיין משלו ללא איזכור המותג וויקס. המסלולים החינמיים יכולים לעבוד גם לדפי נחיתה, אך לא לאתר מקיף ומקצועי.


במידה ובוחרים לשדרג לאחת מתכניות הפרימיום של וויקס, ניתן לעשות זאת החל מ 400 ש"ח לשנה ועד ל- 1,300 ש"ח בשנה, תלוי בגודל האחסון הנדרש והצרכים העסקיים השונים לאתר.

הרוב המוחלט של אתרי התדמית בוויקס יתאימו למסלול הבסיסי ביותר של 400 ש"ח בשנה , וחנויות מתחילות יתאימו למסלול העסקי הסטנדרטי שעולה כ - 700 ש"ח בשנה.

מעבר לזה, וויקס מציעה בכל אחת מתכניות הפרימיום שלה גם דומיין בחינם לשנה הראשונה, עם תשלום של 12$ החל מהשנה השנייה.

למעשה - מעבר לזה לא יהיו עוד עלויות לאתר, אלא אם כן, יבחר הלקוח לשלם לנו או לחברה אחרת עבור שעות עבודה לעדכונים או תמיכה, דבר שאיננו מעודדים כלל ואף מתנגדים לו ברוב המקרים. אנחנו שואפים להפוך את כל הלקוחות שלנו לעצמאים באופן מלא גם לאחר העלייה לאוויר.


הוצאות קבועות ואירוח בוורדפרס - מערכת וורדפרס עצמה היא מערכת קוד פתוח ועל כן היא זמינה להורדה ולהתקנה לכל דורש. אין צורך לשלם על המערכת עצמה - אך יש צורך לשלם על האירוח שלה (השרת בו אנחנו נתקין את המערכת). עלויות אירוח ממוצע לאתר פשוט ינועו בין 500 ש"ח בשנה ל 1,500 ש"ח בשנה, תלוי בגודל האתר וגודל האחסון הנדרש. נושא הדומיין שלא כמו בוויקס, איננו תלוי במערכת וורדפרס וגם לא ניתן לרכוש אותו דרכם. יש לרכוש כתובת דומיין מספק חיצוני (כמו Godaddy או Namecheap)

עלויות נוספות יהיו עבור רכישת תבנית או ערכת נושא מתקדמת ולרוב תיתכן גם עלות תחזוקה או תמיכה חודשית לחברת הבנייה/האירוח אשר למעשה כובלת את הלקוח בכך שהיא נדרשת לעדכן את התוספים לאתר ולשרת האירוח באופן שוטף, פעולות אשר לרוב אינן אינטואיטיביות ואינן ניתנות לביצוע ע"י לקוח אשר איננו מיומן לא טכני מספיק.


סיכום - וורדפרס או וויקס?

מבחינתו וויקס עדיפה בהרבה מוורדפרס כמערכת לבניית האתר שלכם, עבור כל סוג אתר, מורכב או פשוט, תדמיתי או חנות, וויקס יכולה לספק לכם הרבה יותר, בעלות נמוכה יותר והכי חשוב - ללא כאבי ראש, עם עצמאות מלאה לאחר עלייה לאוויר, ללא תלות ותשלומי ריטיינר חודשיים, גם לא לנו. אנחנו מתנגדים למודל עסקי אשר מבוסס על כבילת הלקוח לתשלומים חודשיים כדי לבצע עבורו פעולות תחזוקה ותמיכה. אנחנו מאמינים בהכשרה ותרומה לקהילה.

העיצוב, הפונקציונאליות וקלות השימוש בוויקס איננה מתקרבת לממשק התפעול המסורבל, המיושן והמתיש של וורדפרס. (וזה גם דבר שאנחנו שומעים ממשתמשי אלמנטור אשר הגיעו אלינו ועבור למערכת וויקס).

מערכת וויקס מספקת ממשק נוח להפליא, מערכת שהיתה נשמעת חלום עד לפני 10 שנים בתעשיית בניית האתרים, וכיום מאפשרת לכל אדם, חסר נסיון ככל שיהיה, לבנות אתר מדהים ומקצועי בשעות בודדות.



146 צפיות0 תגובות
bottom of page